Bebeklerde ve Çocuklarda Geniz Eti

Çocuklarda geniz eti sorunu, bebeklikten itibaren en fazla karşılaşılan hastalıklardan bir tanesidir. Çocukların nefes almasını zorlaştıran geniz eti, uyku kalitesini düşürmekle birlikte ileri dönemlerde konuşmada da sıkıntılara yol açar. Hava yoluyla bulaşabilen virüsler, mikroplar ve alerjen maddeler, çocukların geniz etine temas etmekte ve geniz etinin sürekli büyümesine yol açmaktadır. Okul döneminde daha da büyüyen ve çocukların günlük hayatını zorlaştıran geniz eti, basit bir operasyonla tamamen giderilebilmektedir. Çocuklarda ve bebeklerde geniz eti oluşumu hakkında detaylı bilgiler, yazı içerisindeki başlıklarda ele alınmıştır.

Geniz Eti Hangi Sorunlara Yol Açar?

Geniz etinin tetiklediği hastalıklar ve geniz eti problemi yaşayan çocukların sıkça karşılaştığı sorunlar, şu şekilde ele alınabilir:

• Yavaşça ilerleyen işitme kayıpları
  • Gece uykusunda nefes alma sorunları
  • Horlama
  • Uyku esnasında salınacak büyüme hormonlarının etkisine bağlı olarak, çocukların gelişiminin yavaşlaması
  • Yüzdeki şekil bozuklukları
  • İştahsızlık ve az gelişme
  • Nefes almada ve uykuda zorluk yaşayan çocuklarda gelişen hiperaktivite sorunları
  • Çocuklarda davranış bozuklukları
  • Yavaşça ilerleyen sıvı kayıpları ve vücudun susuz kalması
  • Sürekli ağızdan nefes almaya bağlı olarak gelişen diş çürükleri ve ağız iltihapları
  • Burun içi fizyolojisinin bozulmasına bağlı olarak ortaya çıkan burun kanamaları

Yukarıda sıralanan hastalıklar, bebek ve çocukların gelişim süreci boyunca yenilenmekte ve her evrede, farklı bir problemle karşılaşılmaktadır. Özellikle ana okulu ve ilk okul çağlarında okula giden çocuklarda, sık sık mikroba maruz kalmaları sebebiyle geniz eti büyümesi ilerlemektedir. Geniz eti sorunlarının tekrarlanmaması ve önleminin alınması için kulak burun boğaz uzmanlarından destek alınmalıdır. Geniz eti tedavisi yapılmadığında, çocukların fizyolojik yapılarında çeşitli sorunlar meydana gelecektir.

Geniz Etinin Belirtileri Nelerdir?

Çocuklarda geniz eti bulguları, aşağıda başlıklar halinde sıralanmıştır:

• Burundan nefes alırken zorluk yaşanması
  • Sık sık ağız yoluyla nefes alınması
  • Çocukların genizden konuşması
  • Orta kulaktaki havalanma sorunları
  • Kulak zarındaki çökmeler ve sürekli yenilenen orta kulak iltihabı
  • Konuşurken hırıltılı sesler çıkması
  • Sürekli tekrarlayan baş ağrısı
  • Geniz akıntıları
  • Kuru öksürük
  • Sinüzit
  • Uyurken horlama
  • Uykuda huzursuz olma
  • Büyüme ve gelişmenin yavaşlaması
  • İştah kayıpları
  • Yüz ve çene kemiklerindeki şekil bozuklukları
  • Uykuda idrar kaçırma
  • Bebeklerde sürekli ağlama
  • Ağız ve dudakların kuruyup, çatlaması
  • Sürekli tekrarlayan diş gıcırdatması
  • UAS hastalıklarına bağlı olarak uykuda nefes almanın durması

Çocuklar da yukarıda sıralanan bulgularla karşılaşıldığında, derhal kulak burun boğaz hekiminin kontrolünden geçilmelidir.

Çocuklarda Geniz Etinin Tedavisi Nasıl Yapılır?

Bebeklerde geniz eti tedavisi için kullanılan yöntemler şunlardır:

• Geniz eti sorunlarının büyük bir bölümü için cerrahi müdahale yapılmaktadır.
  • Sadece ilaç tedavisi kullanılarak da başlangıç evresindeki geniz eti sorunları önlenebilir.
  • Geniz eti tanısının konulması için adenoid yüz denilen görünüme bakılmaktadır.
  • Çocukların yüz bölgesinde meydana gelen şekil sorunları belirlendikten sonra, çocuklar endoskopik muayeneye alınmaktadır.
  • Gerekli görülmesi halinde radyolojik olarak değerlendirilmektedir.
  • Geniz etinin tanısı konulduktan ve geniz etinin boyutu belirlendikten sonra, ilaç tedavisi başlatılmaktadır.
  • İlaç tedavisinin yeterli olmayacağı durumlarda, tedavi için cerrahi yöntemler tercih edilmektedir.

Özellikle 2-8 yaş aralığındaki çocukların maruz kaldığı geniz etinin tedavisinde kullanılan cerrahi müdahalenin detayları, aşağıda belirtilmiştir:

• Geniz eti ameliyatına alınan çocuklara, genel anestezi uygulanmaktadır.
  • Genel anestezi kullanımının sebebi, çocukların korkmasını engellemek ve kalıcı travma oluşumuna yol açmamaktır.
  • Geniz eti ameliyatının ortalama süresi 20 dakikadır.
  • Geniz etinin alınması için ağız içinden giriş yapılmakta ve herhangi bir kesi açılmamaktadır. Deri üzerinde herhangi bir kesi yapılmadığından, dikiş ya da ameliyat izi sorunlarıyla karşılaşılmaz.
  • Ağız içinden geniz etine ulaşıldıktan sonra, özel aletlerle geniz eti yerinden çıkarılır.
Geniz eti tedavisinde kullanılan ameliyat yöntemi, geniz etine kesin çözüm olarak nitelendirilmektedir. Ameliyat sonrasında, çocuklar odaya alınır ve aynı gün taburcu edilir.