Dış Kulak Yolu Enfeksiyonları

Kulak kanalında; ağrı, şişlik, kulağa dokunulmasıyla artan ağrı ve kızarıklık olarak kendini gösteren hastalık, dış kulak yolu enfeksiyonu rahatsızlığıdır. Dış kulak enfeksiyonu erken tedavi edilmesiyle, oluşan enfeksiyonun kronikleşmesinin önüne geçilmiş olur. Bu bakımdan erken teşhis ve tedavi çok önemlidir. Çocuklarda, yetişkinlere oranla daha sık görülen bu hastalığın belirtileri;

• Geçici olarak işitme kaybı yaşanması
  • Kulaktan sıvı akması
  • Kulakta şişlik ve kızarıklık
  • Kulağa dokunulduğu anda duyulan şiddetli ağrı
  • Dış kulak kısmında da ağrı

Dış Kulak Yolu Enfeksiyonunun Nedenleri

Her yaşta görülebilecek dış kulak enfeksiyonunun nedenleri;

• Hijyenik olmayan havuz suları
  • Duş yaparken kulağa su kaçması
  • Kulak yolunun parmak ya da sert bir cisimle tahrip edilmesi

Sayılan bu sebeplerden ötürü, özellikle de yaz mevsiminde sıklıkla görülen bir rahatsızlıktır. Dış kulak yolu kendi koruyan ve de temizleyen bir yapıdadır. Kendini koruyabilme özelliği var olan yağlı tabakası sayesindedir. Havuz ya da duş suyundan, kulak yolunun tahrip edilmesinden kaynaklı durumlarda, yağlı tabaka zarar görebilir ve bakterilerin içeri girmesine neden olur. Sonucunda da dış kulak enfeksiyonu oluşur.

Dış Kulak Yolu Enfeksiyonununda Tedavi

Dış kulak yolu enfeksiyonunun tıptaki karşılığı otitis eksternadır. Otitis eksternanın ya da dış kulak enfeksiyonunun tedavisinde öncelikli olarak damla tedavisi uygulanır. Damla tedavisi sonrası hastada şikayet devam ediyorsa ve ağız, yüz bölgesinde şişmeler varsa antibiyotik tedavisine geçilir.

İlk adımda uygulanan kulak damlası tedavisinde, kulak damlaları da 4 çeşittir. Bunlar:

• Antibiyotik içerikli kulak damlası : Altta bulunan bakteriyel enfeksiyonun tedavisinde kullanılır.
  • Kortikostreoid içerikli kulak damlası: Şişliklerin azalmasına yardımcı olur.
  • Antifungal içerikli kulak damlası: Mantar enfeksiyonlarının tedavisinde kullanılır.
  • Asidik içerikli kulak damlası: Bulunan bakterilerin yok edilmesi ve dış kulak yolundaki normal Ph seviyesine ulaşmasını sağlar.

Dış kulak yolu enfeksiyonunun nedeni mantar enfeksiyonu değilse, tedavide antibiyotikli damla, asidik içerikli damla ve kortikostreoid içerikli damla bir arada uygulanır. Ancak enfeksiyon, mantar enfeksiyonu nedeniylese asidik içerikli ve antifungal içerikli damlalar bir arada kullanılır.

Dış Kulak Yolu Enfeksiyonunda Verilen Damlaların Kullanımı

Enfeksiyonun kısa sürede tedavi edilmesi ve eski sağlığa kavuşmak için verilen damlaların kullanımı ve kulak kanalına doğru damlatabilmek çok önemlidir. Bu bakımdan, dikkat edilmesi gerekenleri; dış kulak enfeksiyonuna maruz kalmış kulağın yukarıda kalmasını sağlayacak biçimde yan yatılmalı, kulak kepçesi arkaya, yukarıya ve aşağıya doğru hareket ettirilmelidir, hareket ettirildikten sonra verilen miktarda kulak damlaları damlatılmalı ve 3 ile 5 dakika arasında, bu pozisyonda yatılmalıdır, şeklinde sıralamak doğru olacaktır.

Dış Kulak Yolu Enfeksiyonu İçin Alınacak Önlemler

Dış kulak yolu enfeksiyonu hastalığına yakalanmamak ya da dış kulak enfeksiyonunu bir daha yaşamamak için bir takım önlemler almak gerekir. Bunlar:

• Duş aldıktan sonra, dış kulak yolunun daha fazla suya ve neme maruz kalmaması için 2 ile 3 dakika arasında, saç kurutma makinasıyla dış kulak yolunun kurutulması
  • Dış kulak yoluna pamuklu çubuk, parmak ya da sert bir cismin kulak kanalına sokulmasından kaçınılması
  • Uzun süre havuzda kalma gibi bir durumun yaşanmasının ardından, dış kulak yolunun havuzdan çıkar çıkmaz klorundan arındırılması için çeşme suyuyla yıkanması, ardından birkaç damla limon suyu ya da sirke damlatılması ve böylece dış kulak yolunun asidik hale gelmesinin sağlanması
  • Dış kulak yolunun kapatarak hava almasına engel olan ya da dış kulak yolunda tahribata neden olan, tıpa, işitme aletleri, küpeler, kulaklıklar gibi cisimlerin az kullanılması ya da hiç kullanılmaması
  • Enfeksiyonu yaşayan kişilerin, enfeksiyonları tam iyileşmeden havuza girmemeleri

Dış Kulak Yolu Enfeksiyonu Sonrasında Görülebilecek Komplikasyonlar

Dış kulak yolu enfeksiyonu sonucunda komplikasyon oluşması genellikle nadir görülen bir durumdur. Ancak az da görülse, oluşabilecek bazı komplikasyonlar şu şekildedir:

• Kulak ve Parotis Apsesi: Apse oluşumu genellikle bir enfeksiyondan sonra kulak ve çevresinin etkilenmesiyle oluşur. Dış kulak yolunun ön kısmıyla tükrük bezlerinin arasında kalın boşlukta apse yayılması görülebilir.
  • Kulak kanalında darlık: Eğer dış kulak yolu enfeksiyonu tekrarlarsa, dış kulak yolunu kaplayan tabakada değişimler olabilir. bu değişim kulak yolunun darlaşmaya neden olabilir. bu en nadir görünen komplikasyonlardandır.
  • Kulak zarında iltihaplanma ya da kulak zarında delinme: Dış kulak yolu enfeksiyonuna neden olan mikroorganizmalar, kulak zarında enfeksiyona neden olabilir. Bazı durumlarda bu iltihap kulak zarının delinmesine de yol açar. Kulak zarının delinmesiyle, hasta ; geçici olarak görülen işitme kaybı, kulakta ağrı ya da rahatsızlık hissi, kulaktan mukus halinde salgı gelmesi, kulakta zile benzer ya da uğultu şeklinde ses duyma gibi belirtileri hisseder. Kulak zarın delinmesiyle karşılaşıldığında, iki aya yakın bir süreçte iyileşeceğini belirtmekte fayda vardır.
Selülit: Cilt ve cilt altı dokularının enfeksiyondan etkilenerek oluşturduğu rahatsızlığa denir. Dış kulak enfeksiyonundan sonra cildin yüzeyinde bulunan zararsız bakteriler, dış kulak enfeksiyonunun yarattığı hasar sonucu cildin daha alt ve derin katmanlarına gidip, bu alanda da enfeksiyona neden olabilir. Ortaya çıkan selülit rahatsızlığında, kişi cildinde, kırmızı renkte, ağrılı ve dokunmayla daha artan ağrı alanları hisseder. Selülit tedavisinde 7 gün antibiyotik kullanımı önerilir. Bağışıklık sistemini etkileyen başka bir hastalığın bulunması durumunda ise hastanın, ayakta değil hastaneye yatırılarak tedavi sürecine devam edilmesi gerekir.