Hıçkırık Nedir?

Hıçkırık sorunu günümüzde küçük büyük demeden herkesin günlük yaşamında çeşitli şekillerde karşılaştığı bir problemdir. Hıçkırık günlük hayatta yemek yerken veya çeşitli içecekler tüketirken ortaya çıkabilir. Ancak 48 saat boyunca devam eden hıçkırık probleminin arkasında bazı tıbbi sebepler olabilir. Bu yüzden uzun süreli hıçkırık sorunlarında mutlaka doktor muayenesine başvurulmalıdır.

Hıçkırık Nedir?

Hıçkırık rahatsızlığı, diyaframın istemsiz bir şekilde kasılması ve her kasılmanın ardından ses tellerinden aniden hık sesinin çıkmasıdır. Göğüs kafesi ile karın boşluğunu ayıran diyafram, nefes almada önemli bir rol oynamaktadır. Diyafram istemsiz bir şekilde kasıldığında hıçkırık ortaya çıkar. Bu sırada ses telleri ani ve sert bir şekilde kapanınca hık sesi çıkar.

Hıçkırık Nedenleri Nelerdir?

Hıçkırığın sebepleri, doktor tarafından yapılan fiziki muayene ile belli olur. Nörolojik muayene kapsamında doktor hastanın reflekslerini, dengesini ve kas gücü yoğunluğuna dikkat eder. Bu muayeneden sonra hıçkırık sorununun arkasında tıbbi bir neden varsa daha fazla test yapılması gerekir. Eğer hıçkırık 48 saatten az sürüyorsa sebepleri şunlardır:

• Yemek yerken büyük lokmalar yutmak
  • Fazla alkol tüketimi
  • Çok fazla gazlı içecek tüketimi
  • Heyecan ve strese bağlı ataklar
  • Ani sıcaklık değişimleri
  • Sakız çiğnerken veya çay içerken hava yutma

Hıçkırık Belirtileri Nelerdir?

Hıçkırık rahatsızlığının belirtileri kendi başına yeterlidir çünkü hıçkırmanın kendisi bir semptomdur. Bazı hastalarda uzun süredir devam eden hıçkırıkla birlikte karında veya boğazda hafif bir sıkışma hissi görülebilmektedir. Normal koşullarda hıçkırığın kısa sürede kendiliğinden geçmesi beklenir. Ancak 48 saatten fazla hıçkırık olması veya şiddetinin artması durumunda doktora başvurmak faydalıdır.

Hıçkırık Muayenesi Nasıl Yapılır?

Hıçkırık tanı yöntemleri, 2 günden fazla süren hıçkırık sorununa yöneliktir. Doktor hastanın detaylı öyküsünü dinler ve fiziksel muayeneye başlar Hıçkırık tanısında atakların süresi ve rutin kullanılan ilaçlar göz önünde bulundurulur. Hıçkırık muayenesinde yapılan testler şunlardır:

• Denge ve koordinasyon testi
  • Kas gücü ve tonu
  • Refleks testi
  • Görme ve dokunma hissine yönelik testler
  • Laboratuvar testleri (Kan değerlerine bakılır)
  • Göğüs röntgeni ve bilgisayarlı tomografi ile MR testleri
  • Endoskopik testler

Hıçkırık Tedavi Yöntemleri Nelerdir?

Hıçkırık tedavi çeşitleri uygulanmasına gerek kalmadan çoğunlukla bu sorunun kendiliğinden geçtiği görülmektedir. Fakat altta yatan tıbbi bir durum varsa hıçkırık tedavisi için bazı uygulamalar yapılmalıdır. Kişide iki günden fazla süredir devam eden hıçkırık varsa, hem ilaçlı hem de cerrahi müdahale ile tedavi yapılabilir. İlaç tedavisi etkili olmazsa hıçkırıkları durdurmak için frenik siniri bloke etmek ve anestezi enjeksiyonu uygulamak gerekebilir. Hıçkırık tedavisinde bir diğer seçenek ise vagus sinirine hafif elektrik vermektir. Bunun için pille çalışan bir cihaz hastaya cerrahi operasyon ile implante edilir. Bu uygulama genellikle epilepsiyi tedavi etmek için uygulansa da kalıcı hıçkırık sorununun kontrol altında tutulmasına da yardımcı olduğu bilinir.