Kabakulak

Kabakulak hastalığı, tükürük bezlerinin enflamasyonu ile ortaya çıkan bir enfeksiyon türüdür. Genellikle ciddi belirtiler ve şikayetler görülmeden kendiliğinden iyileşir. Kabakulak hastalığı akut viral bir enfeksiyon olduğu için genellikle okul çağındaki çocuklarda görülen bulaşıcı bir virüs hastalığıdır. Bu hastalık salgın yapma olasılığı ve işitme kaybı gibi sorunlara yol açabildiği için kabakulak önemli bir enfeksiyon türüdür.

Kabakulak Nedir?

Kabakulak enfeksiyonu, genellikle ilkokul çağındaki çocuklarda görülür. Testis enfeksiyonu, menenjit ve işitme kaybı gibi komplikasyonları olan bu hastalık genellikle kendi kendine geçer. Hastalığın en sık gözlemlendiği yaşlar 5-9 yaş arası çocuklardır. MMR aşısının hastalığı önlediği bilinir. Kabakulak olan hastalardan şişme belirtisinin başlamasından itibaren 9 gün boyunca uzak durmakta fayda vardır. Çocukluk çağında yapılan kabakulak aşısı sayesinde bu hastalığın viral boyuta ulaşması ve salgın yapması önlenmektedir.

Kabakulak Nasıl Bulaşır?

Kabakulak bulaş yöntemi öksürük ve hava yoludur. Bunun yanı sıra kabakulak hastası birinin bardak ve çatal kaşık gibi kişisel eşyalarını kullanan kişilere de bu hastalık geçebilir. Kabakulak hastaları tükürük bezlerinin şişmeye başlamasından 7 gün önce ve dokuz gün sonrasına kadar hastalığı bulaştırma riski taşımaktadır. Bununla birlikte kabakulak hastalığının en bulaşıcı olduğu dönem, belirtilerden 2 gün öncesi ile 4 gün sonrası arasındaki dönemdir.

Kabakulak Belirtileri Nelerdir?

Kabakulak hastalığının belirtileri genellikle tükürük bezinin şişmesi ile ortaya çıkar. Bunun dışında hastaların büyük bir çoğunluğunda hiçbir belirti olmaz veya çok hafif oranda görülebilir. Kabakulak belirtileri genellikle şunlardır:

• Çiğneme ve yutkunma sırasında ağrı
  • Yüksek ateş
  • Yoğun kas ve eklem ağrıları
  • Zayıflık ve halsizlik
  • İştahsızlık

Kabakulak Muayenesi Nasıl Yapılır?

Kabakulak teşhisi için fizik muayene gereklidir. Uzman doktorlar, kabakulak olan hastanın belirtilerini değerlendirir ve virüsün varlığını saptamak için kan örneği talep edebilir. Kabakulak virüsü bir hastaya bulaştıktan 9 gün sonra başka kişilere de hızla yayılabilir. Yetişkinlerde kabakulak hastalığı çocuklara göre daha şiddetli geçer.

Kabakulak Nasıl Tedavi Edilir?

Kabakulak tedavisi olmadığı için doğrudan bu hastalık yerine şikayetleri gidermeye yönelik bazı tedavi yöntemleri uygulanabilir. Kabakulak olan kişinin şikayetlerini azaltmak amacıyla basit ağrı kesiciler ve ateş düşürücü ilaçlar verilebilir. Kabakulak hastası tedavi sürecinde tat almasa bile acı, ekşi, tatlı ve tuzlu keskin tatlardan uzak durmalıdır. Kabakulak hastasına ağrı kesici verilir istirahat ederek bu şikayetlerin geçmesini beklemesi gerekir. Bununla birlikte hastalar belirtilerin geçmesinden  yaklaşık 5 gün sonra işlerine ve günlük yaşamlarına geri dönebilirler.

Kabakulak Aşısı Etkili Mi?

Kabakulak aşısı, Türkiye’de ilköğretim okullarında uygulanmaktadır. Bu hastalığı tam olarak engellemese de ciddi semptomlar görülmesini ortadan kaldıran kabakulak aşısı 12. ayın sonunda ilköğretim birinci sınıfa giden çocuklara uygulanır. Ayrıca bu aşı kızamık, kızamıkçık ve kabakulak hastalıklarına karşı koruyucudur.